dinsdag 21 februari 2012

Ervaringen week 3

Mijn 3de Surinaamse week!

 
Dinsdag 14 februari Y
Vandaag op Valentine’s day, gingen wij naar het VVOB. Wij bespraken onze enquêtes met onze stagebegeleidster en we kregen positieve feedback. We gingen terug naar huis en we hoorden steeds een helikopter. Mahinder vertelde ons dat Valentine hier heel hard gevierd wordt in Suriname. Elk koppeltje kan tegen een prijs een helikoptervlucht maken en langs de straten zag je veel mensen staan om bloemen te verkopen. Voor alle nieuwsgierige, wij hebben geen bloemen ontvangen ;).

Na het schoolwerk hebben wij een gezellige avond gehouden met ons drietjes.

Woensdag 15 februari
Vandaag gingen wij voor de eerste keer naar OS Balona (school). We werden goed ontvangen door de directeur en we kregen een volledige rondleiding in de school. We zagen ook hoe de lessen hier gegeven werden. Het zijn allemaal zeer vriendelijke mensen en de directeur vertelde ons ook een aantal weetjes.
Het aantal leerlingen in een klas is hier in Suriname steeds enorm groot. Ik kwam nu in het 4de jaar terecht en er zaten 40 leerlingen in 1 klas! Echt dit is enorm veel, maar dit wordt zeker en vast een uitdaging. Ik heb wel gemerkt dat er vaak 2 leerkrachten aanwezig zijn in één klas. De leerkrachten wisselen elkaar vaak af en ondersteunen elkaar in het lesgeven. Dit is dus al helemaal anders dan in België. Ik ben benieuwd naar vrijdag, want dan ben ik er weer.
Donderdag 16 februari
Vandaag kregen wij tijd om te werken aan onze handleidingen. We verdiepten ons nog dieper in de scholenbanden en werkten verder aan onze handleidingen. Het niet eenvoudig, maar beetje per beetje zal ons dit lukken.

Vrijdag 17 februari
Vandaag waren wij opnieuw in OS Balona. Hanne en ik stonden in een verschillende klas. We observeerde eerst en we hielpen al vrij snel mee in de klassen.
Ikzelf heb met een aantal leerlingen gewerkt aan een werkstukje voor de scholenbanden. Deze werkstukken sturen ze binnenkort op naar België met de school dat ze samenwerken. Ik vertelde aan de leerlingen waar België lag en dit vonden ze zeker en vast boeiend. Er was ook jongetje in de groep dat vertelde dat hij ook al in België geweest is, maar hij vond het daar heel koud. Hij heeft daar familie wonen vertelde hij mij.
Na de speeltijd kwamen de leerlingen weer naar binnen in het klas en eerst moesten alle meisjes naar binnen. Er was één jongen tussen de meisjes mee naar binnen geglipt en hij moest terug naar buiten. Ladies First telt hier zeker en vast! Ik leerde ook al enkele namen kennen van de leerlingen, maar het zijn vaak moeilijkere namen.
Ik zal deze school voornamelijk helpen met ICT. Deze school heeft al een lokaal voor informatica, maar de computers moeten nog komen. Ik zal deze school helpen om dit computerlokaal mee op te starten. Ik kijk er al naar uit!
Op vrijdagavond zijn wij bij Jasmine een film gaan zien, samen met Hanne, Lien, Stijn en Charlotte. De film ‘aanrijding in Moskou’ stond op het programma. Een echte Vlaamse film, was super leuk om naar te kijken.

Zaterdag 18 februari – 19 februari
Na een harde werkweek, hadden wij een gezellig ontspannend weekendje verdiend. We trokken van zaterdag 18 februari tot zondag 19 februari naar Lelydorp. Wij hadden daar een landhuisje gehuurd met een zwembad. Het was een super relaxt weekend.

Lelydorp aan de waterval...
Op zaterdag zijn we eerst de vlindertuin gaan bezoeken, de vlinders vlogen rond ons! Er kroop een vlinder zelf bijna onder mijn rok! Het kietelde enorm, maar het waren super mooie vlinders. Naast de vlinders waren er ook super schattige kleine schildpadden aanwezig en grote slangen.
Nieuwe vlinder ontdekt!
De schildpadden hebben wij ook mogen vastnemen, maar de slangen niet. Het waren wurgslangen, en ik wil natuurlijk nog super lang genieten van dit Surinaams avontuur! J

Na een frisse duik in het zwembad, hebben we een grote bbq gehouden! Super lekker en super gezellig! We genoten met onze hele benden van een fijne en gezellige avond!

Op zondagochtend had Stijd een fantastisch idee! Hij zette de muziek volledig op en we deden ochtendgymnastiek in het water. Het was zeker een hilarisch moment, maar wij sporten hier ook in Suriname. Jammer dat het op zondag veel aan het regenen was, maar dit hield ons niet tegen. We sprongen super veel in het zwembad, want nat waren wij toch.
Ochtendgymnastiek...
Het was weer een zalig, leuk en gezellig weekendje!

Tot de volgende keer!

Dikke kussen

Tina, Xxx

5 opmerkingen:

  1. OOhh meid, wat heb je een zalig tijd! Ik kan er zo van genieten om je verslagen te lezen!! Nice Nice.. deze week komt het er zeker van om eens te skypen, wat dacht je van vrijdag???!!

    Ik mis je hoor meid, geniet er super hard van en blijf zeker posten op je blog! Ik volg je zeker!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey girly!!

      Super leuk om te weten dat jij mijn verslagen steeds leest! :) Vrijdag is perfect! Om welk uur? Tussen 21u-22u Belgische tijd? Je zegt het maar. :)Ik vind het ook super leuk om je te horen! :D

      Ik mis jou ook! Hoe vlot de stage? Heb jou heel veel te vertellen! :)

      Dikke kus
      xxx

      Verwijderen
  2. WOW fantastisch om te lezen :)
    Vind het echt super dat ge u daar zo goed amuseert! :)

    Zo leuk om jou te kunnen volgen :)

    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wacht ongeduldig op de volgende blog!! En onze next skype sessie.. Laat we nog eens weten wnr je kan meid!! xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De volgende blog update is toegevoegd! :) Wanneer kan jij skypen? Zeg maar een dagje en ik maak mij vrij! :D ik kijk er al naar u girly!! :)

      Xxx

      Verwijderen