woensdag 14 maart 2012

Feest Feest Feest

Surinamers zijn feestvierders!


Donderdag 8 maart is de internationale ‘Dag van de vrouw’ en de dag waarop ‘Holi Phagwa’ wordt gevierd.

Holi Phagwa
Donderdag 8 maart is een nationale feestdag in Suriname. Op deze dag wordt het feest ‘Holi Phagwa’ gevierd. Dit is een Hindoestaans feest waarbij de overwinning van het goede op het kwade wordt gevierd. Het is een feest met heel veel kleuren! En het waren écht heel vééééél kleuren! Op deze dag waren wij dan ook vrij en we trokken naar het feest! J

Het is de bedoeling dat je een witte t-shirt aan trekt, zodat je kan zien hoe je onder de verschillende kleuren hangt. Je kan nergens nog een witte stip terug vinden op mijn witte t-shirt!

Zelf alle kleurtjes op mijn lichaam zijn nog niet verdwenen en vooral in mijn haren. Blijkbaar het rode~roze poeder blijft redelijk goed in mijn haren zitten. We zijn ondertussen al bijna een volledige week verder en je merkt nog steeds roze haren tussen mijn blonde haren.

 

Op woensdag vierden ze dit feest op de Polanenschool en hier ben ik dan ook naar toe geweest! Leuk leuk, alle kinderen liepen rond op de speelplaats en gooiden met heel veel poeder naar elkaar. Het was zeker en vast een kleurrijke dag, ook al was het aan het regenen.

Dag van de vrouw
Donderdag 8 maart staat ook gekend als internationale ‘dag van de vrouw’. Op deze dag werd er een loop (een wandeling) gehouden als steun voor mensen met borstkanker. Ik ben niet mee gaan stappen, wat ik ook graag had gedaan, maar Holi Pagwha vieren leek mij toch net iets leuker. J De opbrengst van de wandeling gaat naar Pink Ribbon Suriname. Dit is een fonds als steun voor mensen met borstkanker. Mooi doel!

Vrijdag 9 maart
Op vrijdag 9 maart gaf ik samen met Hanne een presentatie over het onderwijs van België en informatie aan de scholen over de scholenbanden. Iedereen vond het grappig dat ik nog roos haar had, van de vorige dag. Ze vertelde mij dat dit niet in het haar bleef, maar blijkbaar op blond haar wel. De presentatie is heel goed gegaan en het was leuk om alle scholen eens samen te zien en hierover meer uitleg te geven.

Full Moon party
Op zaterdag middag vertrokken we met het busje naar de Full moon party. Het ging een rustig weekend worden met zonnen en zwemmen en in de avond een feestje. Voor mij was het weekend minder leuk, omdat ik ben ziek geworden. Dat was natuurlijk niet fijn, maar heb in mijn hangmat dan genoten van de muziek. Iedereen heeft wel goed voor mij gezorgd, dus dank u wel vrienden! J

Love you al!


Tina, X

2 opmerkingen:

  1. PRACHTIGE FOTO, die laatste met Hanne :)
    De tekstjes ga ik één van de dagen lezen :)

    Maar WOW jij hebt idd veel te vertellen :)
    Kan niet wachten tot ik die verhalen "in het echt" kan horen :)

    Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u! :D

      Ik probeer om alles zo goed mogelijk te 'vertellen', maar dat is niet altijd even eenvoudig ;). Alles ik terug ben vertel ik alles!! :)

      Dikke kus

      Tina, Xxx

      Verwijderen