dinsdag 27 maart 2012

Back to basic + Brownsberg = 2 in 1!

Hey allemaal!

Voor ik jullie iets meer vertel over het spectaculaire, fantastische, meeste ongelofelijke, zalige uitstap. Vertel ik jullie even iets meer over mijn stage.

Wij worden beroemd! Op vrijdag 23 maart hebben ze ons gefilmd voor onze stage, wat vinden jullie daarvan? J Het beeldmateriaal gaan ze gebruiken voor de toekomstige stagiaires om zo een duidelijk beeld te geven van een stage in het buitenland. De filmploeg kwam uit België, Brussel van het VVOB. Het was eerst een beetje vreemd om voor een camera les te geven en daarna een interview, maar het was wel leuk. Ook de leerlingen vonden dit leuk en ze werkten flink mee. Ik ben al benieuwd naar het filmpje.

De andere dagen van de week hebben wij ons voorbereid en gewerkt aan de handleidingen. Ook ben ik langs geweest in Os Balona en enkele computer problemen opgelost.

Zaterdag 24 tot maandag 26 maart heb ik het meeste bangelijke trip beleefd! Van zaterdag tot zondag was het eerst back to basic! Leuk leuk, al vind ik het spijtig dat wij geen apen of geen kaaimannen hebben kunnen schieten, maar voor de dierenliefhebbers is dat wel fantastisch goed nieuws.

Stuwmeer - Brokopondo
Even een beetje geschiedenis:
Het stuwmeer is een groot meer dat gemaakt is om Paramaribo te voorzien van stroom. Om dit meer te kunnen maken hebben héél veel dorpjes hun biezen moeten nemen. Oorspronkelijk werden hen grote mooie huizen en dorpen beloofd, maar spijtig genoeg leven deze mensen nog steeds in barakken langs de kant van de weg. Bootjes die over het stuwmeer varen volgen meestal het treinspoor. Dit spoor is dan wel onder water, maar is de enige weg over het stuwmeer zonder bomen. (De bomen zijn wel dood, maar staan er nog, ze steken uit boven het water. best wel eng, het voelt een beetje doods aan!) 

Leuk weetje: Als je in de droge tijd over het meer vaart is er een grote kans dat je de kerk van de dorpen boven het water ziet uitsteken!

Normaal gezien gingen we op kaaimannen schieten, we stapten in onze boot, maar na een half uurtje merkte wij dat er iets niet klopte. De bootman, was zijn weg kwijt! Ja, helemaal verloren op het Brokopondo meer in het donkere. Er het was bewolkt, wind en geen sterren te zien… daar ging de oriëntatie. Na een hele tijd zagen we een lichtje in de verte! We dachten dat dit ons kampvuur was, maar het lichtje bleef veel te lang weg en het was veel te groot voor ons kampvuur. We kwamen aan in een dorpje en we vroegen daar de weg. We waren terug opgelucht en we dachten dat ze de weg nu wel wisten… NIET DUS! Al snel waren we de weg weer kwijt… Charlotte was ondertussen al heel de tijd bezig met onze boot leeg te scheppen, want anders liep die ook nog onder water. De moter die ook aan het protesteren was, veel regelmatig uit en de benzine die maar aan het korte was… De bootman en Ali (onze gids) waren aan het discuteren over de weg…

Er spookten toch al wat verhalen door ons hoofd, moeten we overnachten hier ergens waar we het niet kennen op een strand, wat als we stilvallen zonder benzine, wat als….  Na meer dan 2u, zagen we vuur!! WOW, vuur! Ons kampvuur! :D Wij waren allemaal zo blij dat we veilig aan de kant zijn geraakt! Wat was het leuk dat wij terug aan wal waren. Net op tijd, want de benzine was op. Oef, wat een avontuur. Spijtig dat we de kaaimannen niet gezien hebben, maar dit avontuur was nog spannender dan ooit! J

Na het kussen van de grond, gezellig rond het kampvuur en dan richting de hangmat. Lekker slapen en de andere dag trokken we opnieuw de jungle in. Het was knallen in de jungle! We oefende eerst op een plastic flesje. Yanka en ik hadden echt een volledig gat in het flesje geschoten. Bij iedereen lukte dit zeer goed en we gingen op jacht. Charlotte was als eerste aan de beurt, maar de vogel zat enorm hoog en hij is gaan vliegen van de luide knal. Alle dieren leven dus nu nog in alle rust in de jungle.
knallen in de jungle
Daarna zijn we met de bus doorgereisd naar Brownsberg! Slijkerige wegen, schuin omhoog, gevaarlijke bochten, naar beneden schuiven, slippen,… zijn we uiteindelijk boven geraakt. Het was soms wel even angstaanwekkend, want als het busje van de baan ging, lagen we een 10-tal meter lager… SPANNENDE RIT!

Met de bus door het oerwoud...
Het was meer dan de moeite waard! Wow, zo prachtig! Op maandag zijn we de watervallen gaan bezoeken. PRACHTIG! De Irene en de Leo-waterval is zo mooi! De Irene-waterval, valt het water in stukjes naar beneden. Bij de Leo-waterval, valt het water in één keer naar beneden.

Hol van een tarantula!
Kikker, precies een blad in het echt!

Prachtig, woorden schieten mij te kort om uit te drukken het mooi dit was! Ook zijn wij in de waterval geweest, man zo mooi, verkoelend, prachtig, leuk… dat dit was.
Irene-waterval!
Na heel wat voldoening trokken we weer naar huis. Dit was echt het meest fantastische trip ooit, met dankzij een zalige groep!


Love you all!

Kisses

Tina, X!

8 opmerkingen:

  1. Amai Tina :)
    Dat knallen in de jungle, sjieke dingen seg :) leuke ervaring ;)

    En da holletje van die vogelspin. Ge weet dat ik het er niet mee heb, maar WOW sjiek seg :) echt mooie foto :)

    Deed het water van die waterval geen pijn?

    Dikke zoen!!! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tina Van Straeten28 maart 2012 om 06:38

      Het knallen in de jungle was echt fantastisch leuk om te doen! Van de knal ging je zelf een beetje achteruit :). Jep, echt he! In het holletje zit zelf de vogelspin er nog in :)

      Het water van de waterval deed geen pijn, het was heel zalig. De Leo-waterval (water viel in 1x naar beneden), kwam wel hard aan. Echt in het echt is het nog mooier! Soms geloof ik niet, dat ik dit hier allemaal meemaak!

      Mi lobe you!

      Xxx

      Verwijderen
  2. Ja hebbet gezien dat ze er nog in zat :) echt nice :)
    Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen ;)

    JOEPIE :)
    Da kank ergens wel begrijpen :) maar geloof me, je bent het ECHT aant meemaken hoor :)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Tina,

    Ik ben momenteel op bezoek in Suriname.
    Ik vroeg mij af waar VVOB gevestigd is in Suriname.
    Zou ik aan het adres of mailadres/tel nr kunnen komen.
    Ik kijk uit naar samenwerking met organisaties.
    mijn mailadres is annemiekvbos@hotmail.com

    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tinee meid

    Wat ben ik zoo trots op jou! Je doet het geweldig meid, blijven geven!! We zijn hier allemaal zo trots op jou! Missen doe ik je hoor meid! Geniet er van e geef die surinamers maar van wanten!!

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nele babe!! :)

      Dank u wel, girly!! :D Missen doe ik jullie ook! Het is hier al aan het korten! :) Ik zal snel terug in België zijn. :)

      Dikke kussen! :)

      xxx

      Verwijderen
  5. Hoi Tina,

    Ook nog eens tijd gevonden voor je blog te bekijken. Echt wel super wat je daar allemaal meemaakt!!!! Ben eigenlijk stiekem wel wat jaloers, maar 't is je van harte gegund. Genieten, genieten en genieten hoor!!!
    Wij zijn net terug van 9 dagen Egypte (Cairo) op bezoek bij nonkel Joris. Ook ons jongens hebben hier super van genoten! De piramiden maken echt wel indruk!
    Nog veel plezier!
    Groetjes,
    Kristel en Koen, Stan en Tuur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey overburen ;)

      Leuk, dat jullie het zo goed opvolgen. Nog een vrolijk Pasen! :) Hier is de Paasvakantie een week later gestart. Genieten doe ik zeker. De tijd vliegt hier enorm hard voorbij... :)

      Ooh, super leuk 9 dagen Cairo! :) Dat zal ook genieten geweest zijn. :)

      Tot binnenkort!

      Groetjes

      Tina

      Verwijderen